۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
سنت سلطان نوروز در منطقه بالکان

کارشناس روابط فرهنگی در بوسنی و هرزگوین یا حوزه بالکان: در منطقه بالکان نوروز بیشتر به شکل آیینی و مذهبی برگزار می‌شود

برنامه «در سایه نوروز» رادیو گفت‌وگو با موضوع نوروز در منطقه بالکان با سعید هاشمی کارشناس روابط فرهنگی در بوسنی و هرزگوین یا حوزه بالکان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سعید هاشمی به تاثیر گذاری نقش آیین نوروز در همگرایی فرهنگی و وفاق ملت‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۹ میلادی سنت نوروز را برای هفت کشور و مجددا در سال ۲۰۱۶ برای ۱۲ کشور به عنوان یک میراث معنوی به رسمیت شناخت. این اشتراکات و پیوندهای فرهنگی باعث گسترش بسیاری از سنت‌های زیبایی می‌شود که ملت‌ها و قومیت را در جهان با همدیگر ارتباط می‌دهد.

وی از سنت نوروز با عنوان «دیپلماسی» یاد کرد و گفت: دیپلماسی نوروز یک دیپلماسی غیر رسمی است و در کشورهای بسیاری شاهد این دیپلماسی زیبا که می‌تواند عامل مهمی برای ارتباط قوی ما با دنیا باشد. سنت نوروز و دیگ سنت‌های مشترک آنقدر ریشه دار است و ظرفیت‌های عظیم و پتانسیل عظیمی دارد که بعد از مدتی اینها نه تنها دچار فراموشی و انحطاط و از بین رفتن نمی‌شوند بلکه می‌آیند با یک قدرت و شکلی جدید بهتر از قبل رشد می‌کنند.

کارشناس روابط فرهنگی در بوسنی و هرزگوین یا حوزه بالکان در ادامه به ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی بالکان اشاره و بیان کرد: حوزه بالکان یک شبه جزیره‌ای در جنوب شرق اروپا است که حدودا ۱۲ کشور را در بر می‌گیرد از جمله یونان، آلبانی، بلغارستان، کوزوو، کرواسی، اسلونی، مقدونیه، صربستان، مونته نگرو و رومانی و البته بخش اروپایی کشور ترکیه. در واقع این منطقه پهنه‌ای از یک منطقه استراتژیک است که بالغ بر ۷۲۸ هزار کیلومتر مربع و یک جمعیت انسانی بیش از ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد و کشورهایی با سابقه فرهنگی بالا در این منطقه هستند.

وی به سنت نوروز در حوزه بالکان اشاره کرد و گفت: روز ۲۲ مارس هر سال که روز بعد از عید نوروز می‌شود، روز رسمی برگزاری جشن نوروز با عنوان «سلطان نوروز» در منطقه بالکان است که در کشورهایی مانند آلبانی و بوسنی در تکیه گاه‌هایی مثل تکیه مسعودیه و تکیه نقشبندیه جشن گرفته می‌شود.

هاشمی افزود: در آلبانی اینقدر نوروز مهم است که به عنوان تعطیل رسمی است و این روز را مردم جشن می‌گیرند. همچنین مراسم بسیار مهم دیگری در آلبانی با عنوان «روز بهار» برگزار می‌شود که در روز چهاردهم مارس است.

وی با اظهار به اینکه در حوزه بالکان، نوروز را ازدو جنبه جشن می‌گیرند، بیان کرد: برای منطقه بالکان نوروز بیشتر به شکل آیینی و مذهبی برگزار می‌شود و همزمان با جشن سلطان نوروز، ولادت حضرت علی (ع) را در این روز می‌دانند.

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=۱۷۰۵۱۰&n=۸۱۲۸۰۹

کد خبر 5984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =